Gdzieś, kiedyś słyszałem pytanie o co chodzi z tym oznaczeniem VK w niemieckich czołgach.

W tych kilku słowach postaram się wyjaśnić skąd, po co i dlaczego niemieckie czołgi ( i działa ) mają takie a nie inne nazwy.

I jak się później okaże, to wszystko jest bardzo łatwe, bardzo logiczne i typowo niemieckie ;)

PzKpfw i Ausf:

Czołgi niemieckie walczące w czasie II wojny światowej nazywane były Panzerkampfwagen ( dosłownie tłumaczymy to jako: pancerny pojazd bojowy ), w skrócie nazywano je PzKw, co powodowało pewne zamieszanie, ponieważ już istniejący skrót na pojazdy piechoty brzmiał Pkw.

Stąd, aby uniknąć pomyłek zaczęto stosować skrót PzKpfw. Dla odróżnienia konkretnych modeli zaczęto oznaczać je rzymskimi cyframi, np.: PzKpfw IV, PzKpfw VI, itd.

Jako, że niektóre modele miały swoje wersje dodano oznaczenie pomagające odróżnić kolejny wersje od siebie i tak powstało rozszerzenie nazwy: Ausf.

Np. znany nam czołg Tygrys, czyli PzKpfw VI, występował w co najmniej 2 wersjach: 'H' i 'P'. W grze wersja 'H' nie jest specjalnie oznaczana, wersja 'P' to Tygrys P.

H i P to odpowiednio Henschel i Porsche ( projektanci, i tak: Porsche to ten od samochodów ).

Oczywiście w trakcie wojny wiele z tych czołgów, a dokładniej z ich oznaczeń było zastępowane przez nazwy które przyjęły się użyciu, np. PzKpfw VI w najcięższej wersji został na końcu ochrzczony nazwą Tygrys II.

 

VK i inne 'E':

Niemieckie prototypy i pojazdy eksperymentalne były oznaczane symbolem 'VK', a za nim wpisywano 4 cyfrowe oznaczenie. Dwie pierwsze cyfry oznaczały wage w tonach. Nie była to dokładna waga modelu, ale zakładana klasa wagowa danego projektu. Kolejne dwie cyfry oznaczały modele. Jeśli trafiły do więcej niż jednego projektanta i każdy z nich wykonał kilka projektów dodatkowo mogły ( choć nie musiały ) pojawić się oznaczenia projektanta, czyli (H) dla Henschela, (P) dla Porsche, (DB) dla Daimler-Benz. Dobrym przykładem jest prototyp VK3001(H) i VK3001(P). Projekt szybkiego czołgu średniego, założenie to samo a jakże różne projekty w zależności od biura projektowego.

Co ważne, VK3002(DB) powstała na podstawie podobnych założeń mniej więcej w tym samym okresie.

Sam skrót 'VK' ma dwa bardzo prawdopodobne źródła pochodzenia:

'Versuchskonstruktion' – co w tłumaczeniu oznacza projekt eksperymentalny lub,

'Vollkettenfahrzeug' – co oznacza pojazd gąsienicowy.

Obydwa oznaczenia są prawidłowe i zależnie od źródła informacji ( książka/internet ) jedno lub drugie jest stosowane.

W 1943 roku eksperymentalne czołgi w fazie projektowej zostały oznaczone w prostszy sposób: 'E' i oznaczone klasą wagową, np.: E-10, E-25, itd. 'E' wywodziło się od 'Entwicklungstyp'.

 

L/xx, KwK i inne PaKi, czyli o działach słów kilka:

Zacznijmy od KwK i PaKa, bo to jest najłatwiejsze. KwK to po prostu działo czołgowe, czyli 'Kampfwagenkanone'. PaK to skrót od 'Panzerabwehrkanone' czyli działo przeciwczołgowe/przeciwpancerne.

Teraz rzecz ciekawsza, czyli oznaczenia kalibru i długości lufy. Niemcy zastosowali bardzo przejrzysty system. Pierwszy to kaliber, podawany w centymetrach ( a nie jak alianci w calach lub mm ). Działo 88mm o długości 56 kalibrów byłoby oznaczone tak: KwK 36 8.8 L/56. Co oznacza KwK wiemy, cyfry 36 oznaczają, że to projekt z '36 roku, następnie kaliber 8.8cm i długośc lufy 56 kalibrów, czyli 8.8x56 co daje w przybliżeniu 4.93m.

Co ciekawe, w czasie wojny czołg PzKpfw VI 8.8 L/56 oznaczał zwyczajnego Tygrysa, za to PzKpfw VI 8.8 L/71 oznaczał już Tygrysa II.

Warto wiedzieć, że w czasie II WŚ zwyczajny Tygrys nie korzystał z 'długiej' 8.8.